Wednesday 10 September 2014

Pertanian Integrasi Dijadikan Kegiatan Kokurikulum di Sekolah

Satu langkah yang baik oleh kerajaan bagi mempromosikan pertanian kepada generasi muda.Sekarang bidang ini bakal mendapat nafas baru dan semua ini bagi saya adalah hasil usaha dan idea daripada bekas PM kita Tun Abdullah Ahmad Badwi yang telah menaikkan semula bidang pertanian. 

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Dipetik dari Portal Berita Bernama:

NILAI, 10 Sept (Bernama) -- Aktiviti pertanian integrasi akan dijadikan kegiatan kokurikulum di sekolah menengah, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata ini kerana aktiviti pertanian di sekolah kini kurang diberi tumpuan dan sudah tiba masanya ia digalakkan.

"Penglibatan golongan muda dalam pertanian agak kurang yang dari segi statistik, hanya 15 peratus sahaja golongan muda yang terlibat dalam pertanian.

"Jadi kita perlu tanamkan minat bertani di kalangan orang muda melalui pelajar sekolah," katanya kepada pemberita pada majlis 'Malam Ramah Mesra' anjuran Cempaka International Ladies College (CILC), Bandar Enstek dekat ini malam tadi.

Ismail Sabri berkata beliau akan berbincang dengan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya menjadikan pertanian sebagai kegiatan kokurikulum sekolah.

"Kita akan mulakan di sekolah menengah dan kita jangka akan lancarkannya tahun depan. Sebagai langkah awal kita akan dijadikan CILC sebagai sekolah perintis untuk kita laksanakan projek pertanian di sekolah.

"Caranya ialah melalui pertanian integrasi yang mana kita akan libatkan bukan sahaja dari segi pertanian tetapi juga perikanan dan sebagainya.

"Di sini (CILC) lengkap dengan tanah yang sesuai untuk pertanian, ada kolam ikan dan sebagainya. Jadi kita akan jadikan ini sebagai projek perintis sebelum diperluaskan di sekolah di seluruh negara," kata Ismail Sabri.

No comments:

Post a Comment