Saturday 9 March 2013

Kursus Hujung Minggu Jabatan Pertanian Segamat

Nice kursus, open..dibuat di Pasar Tani depan dataran segamat
saya student praktikal saje..
Penceramah-En Hazrin Bin Wagiman :)
Pada 9 Mac 2013, agensi-agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah mengadakan Kursus Hujung Minggu di tapak pasar tani bandar Segamat. Di antara agensi-agensi yang terlibat ialah Lembaga Pemasaran Pertanian persekutuan (FAMA), Jabatan Pertanian dan Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal daerah Segamat. Turut hadir pada hari itu ialah FELDA Trading Sdh. Bhd. Bagi Jabatan Pertanian daerah Segamat, wakil-wakil yang hadir ialah En. Md. Shaeb bin Ibrahim, En. Zulkifli Bin Habsah, En. Mohd Hakim Bin Ramli, En. Akhmalluddin Bin Mohd Sujai dan Cik Norolain Binti Zakaria. Turut hadir ialah En Hazrin Bin Wagiman dari Institute Pertanian Ayer Hitam.
Kursus dimulakan pada pukul 9 pagi dengan penerangan dan demonstrasi cantuman mata tunas oleh En Hazrin Bin Wagiman. Kemudian pada pukul 9.30 pagi diteruskan pula dengan kaedah cantuman tut. Selepas itu pada pukul  10.30 pagi, diteruskan pula penerangan oleh FELDA Trading Sdh. Bhd. mengenai produk-produk mereka.
Kursus hujung minggu diteruskan dengan sesi soal jawab bersama pengunjung-pengunjung pasar tani. Kursus ini tamat pada pukul 1.00 petang.


penerangan tut dan cantuman mata tunas


pokok2 yg turut dijual sekali

soal jawab

jabatan pertanian segamat :)

No comments:

Post a Comment